Ugrás a fő tartalomra

Menopauza - Szemléletváltás!!!

Ahogy az előző cikkemben ígértem, megosztom ma azokat a fogalmakat, amelyek a változásom időszaka alatt megélt élményeimet tükrözik. Azokat az élményeket, amelyekről soha senki nem tett említést, amelyekről nem beszélünk, pedig határozottan léteznek!

A változás, nemcsak tünetek és szenvedés sokasága!
És, hogy ezzel a tapasztalatommal nem vagyok egyedül, azt rövid videóinterjúkkal fogom  alátámasztani, melyeket megosztok itt az oldalon.!

Addig is azt javaslom, cseréljük le a változókorhoz kapcsolódó jól ismert szavainkat, és kezdjük el formálni a saját nézőpontunkat!


A megszokott sémák megnehezítik, hogy másként tekintsünk erre az időszakra, elfedik a változásban rejlő lehetőséget, azt hogy a változókor másként, tudatosan is megélhető, hogy nem puszta szenvedéssel járó időszakról van szó!

A sztereotípiákat átalakítva megtanulhatjuk nagyobb természetességgel kezelni a kihívásokat - mert lehetnek kihívásaink - megtanulhatunk  természetességgel közelíteni testünk, lelkünk intenzív változásaihoz.

A lelkünk legmélyén mindannyian pontosan érezzük - még akkor is, ha legszívesebben elkerülnénk - hogy:

A VÁLTOZÓKOR EGY MESSZIRE MUTATÓ, IDŐT ÉS FIGYELMET KÖVETELŐ UTAZÁS, MIKÖZBEN NEM CSAK A TESTÜNK, DE A LELKÜNK IS ERŐSEN FORMÁLÓDIK

A magam részéről kezdetben elkövettem azt a hibát, hogy nem vettem elég komolyan ezt az állapotot. Ez pedig azért hiba, mert a test és a lélek ebben a hatalmas erejű változásban erős igénybevételnek van kitéve, és egész egyszerűen szükség van rá, hogy odaforduljunk, hogy támogatást nyújtsunk, és tiszteletben tartsuk a szükségleteinket.
Ez pedig azzal jár, hogy olykor változtatnunk kell a mindennapi rutinon.

Néhány évvel ezelőtt ott álltam a hegyi ösvény bejáratánál, és azt éreztem, hogy képtelen vagyok megmozdulni. Lépni sem bírok, nemhogy futni! Elöntött a keserűség, és a tehetetlen düh!
Közel harminc év hosszútávfutás volt mögöttem, így pontosan tudtam, nem lusta vagyok, hanem annyira kimerült, hogy a testem nem engedelmeskedik. Nem mozdul, mindegy, hogy én mit akarok! Tehetetlen voltam, és ez megijesztett, feszültté tett. 
Elveszítettem az irányítást abban a tevékenységben, amelyet egész életemben én magam kontrolláltam. A testem fellázadt és nemet mondott. Nagyon megrázó pillanat volt!

Ez a történés minden dühöm, kétségbeesésem és tehetetlenségem ellenére is erősen elgondolkodtatott. A testemről, az életemről, a céljaimról, arról, hogy mit is jelent abban a pillanatban a futás. Ott döbbentem rá, hogy nem harcolnom kell, hanem szövetséget kötnöm. Önmagammal.
Rádöbbentem, hogy elérkeztem életem egy igen jelentős átmenetéhez, és ahogy a hegyen, úgy átvitt értelemben is ott állok egy ösvény bejáratánál. Minden sejtemben éreztem, hogy ezt az ösvényen tudatosan akarom felfedezni!

Kár lenne tagadnom, hogy a futás időleges "elvesztése" fájdalmas volt. Nagyon fájdalmas!
A hosszútávfutás volt a meditációm, az önterápiám, az életem.
Amikor nem volt jelen, kétségbeestem. Olyan érzés volt, mintha egy hatalmas részt kitéptek volna belőlem, hogy sebesülten bolyongok, és nem találom az irányt! Nem elég, hogy változott a testem, a lelkem, elveszítettem életem legerősebb szövetségesét. Mert a futás az volt - a szövetségesem.
Emlékszem arra az időszakomra, amikor szó szerint ő tartott életben.

És most pont azzal tanított, hogy magamra hagyott! Irányt kellett találnom. Át kellett helyeznem a fókuszt, és ha kezdetben némi ellenállással fűszerezve is, de megértettem ennek a fontosságát!
A kint és a bent iránti figyelem aránya változott meg jelentősen. A vérzés elmaradásának évében írtam az Eredendő Erő - Nők a XXI. században című könyvemet. Egy idő után megfogalmaztam, hogy a futás helyett írok. Szinte folyamatosan befelé éltem, ez lett az új meditációm, kihívásom és szenvedélyem. Nem voltak fizikai tüneteim, de az érzelmeim gőzerővel működtek. Néhány hét elteltével azon kaptam magam, hogy az energia szintem hihetetlenül magas tartományokba ugrott, de nem mentem el futni! Írtam tovább a könyvem, mélységeim ösvényein barangoltam, alászálltam, olykor dühöngtem, olykor zokogtam, de végül kidolgoztam magamból mindazt, amit még ki kellett. Másfél éven át nap, mint írtam, mikozben folytattam azt a kutató munkát is, amit már legalább tizenöt éve elkezdtem.

Ma már újra barátkozunk - én és a futás. Lassú, nyugodt, ismerős pillanatokat töltünk egymással.

Szemléletváltás, ezt ígértem a címben. A saját megélésemre a következő kifejezések a legjellemzőbbek:

- bizalom
- belső erő
- áramlás
- kíváncsiság
- befogadás
- bölcsesség
- nyitottság
- tettvágy
- szépség
- édes vajúdás
- újjászületés

Vannak pillanatok, amikor rácsodálkozom önmagamra. Amikor úgy érzem, soha eddigi életemben nem ragyogtam ennyire. És persze ugyanúgy vannak mélyebb pillanatok, mint bármikor eddigi életem során, pillanatok, amikor bezárulok.
És van, hogy egyszerűen csak a belső világomban bolyongok, keresek, kutatok, hogy mindabból a kincsből, amit a mélyben találok, gazdagon adakozzam a világ felé!




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Túl a fiatal éveken, a termékenységen – de akkor miről szól az élet?

Az a helyzet, hogy ebben a földi világban az emberi létezés különböző stációt éljük, és valamennyi stációnak megvan a szerepe, a nagyon fontos szerepe! Ennél fogva pedig valamennyi színtér – a fiatalkortól az egészen érett évekig - igen értékes része az emberi fejlődésnek! Mert nemcsak az a fontos, - főként nem az a fontos - hogy mennyire tudunk egy adott társadalmi illetve vállalati rendszert kiszolgálni! Az élet, az emberi létezés, ennél sokkal szerteágazóbb, sokkal mélyebb színtereken zajlik! És, ahogy haladunk életünk ösvényén, bizony eljutunk abba az életkorba, hogy ezt pontosan átlátjuk, és esetleg változtatni szeretnénk. Némi élethelyzetbeli - vagy élet közepi válság könnyen arra sarkall bennünket, hogy belekezdjünk az önállóságba. A magam részéről negyvenévesen, egyedülálló keresőként két kamaszgyerekkel ugrottam a semmibe. Szó szerint a semmibe . Annyira feszített belülről a szabadság, az önállóság utáni vágy, hogy úgy éreztem, ha nem lépek, beleroppanok. Félt

Az érett nő nyomában

  James Follett brit író fogalmazta meg, hogy a "nők olyanok, mint a jó bor: az idő csak tökéletesíti őket". Persze nem mindenkinek kell ezzel egyet érteni, de szerintem vitathatatlan, hogy ahogy az élet misztériumait megéli egy nő, kiteljesedik fiatalabb énjéhez képest.  Mégis a köztudatban a nő ritkán van jelen, ebben a tökéletes formában. Sajnos elég jól mutatja ezt az, hogy fényképeket keresve ehhez az íráshoz, mit találtam.  Nő illetve felnőtt nő szópárokra számtalan fotó jelent meg, amelyeken ránézésre 23 évesnél semmiképp sem idősebb lányok voltak megfelelő mennyiségű sminkkel öregítve, illetve a sokadik oldalon feltűnt egy agg hölgy, akit már nyugodtan nevezhetünk szép korúnak. A kettő közé eső kortartományban még tovább keresgélve egy magamban csak "idegnyugtató reklám"-nak nevezett sztereotip ábrázolás bukkant fel: az amerikai álmot megvalósító nő, akinek tökéletes rend van a konyhájában, miközben süt-főz az ő kis vagy nagy családjának. 

Mire gondolsz, ha meghallod a szót: "menopauza"?

Kérlek, hogy mielőtt végigolvasnád a cikket, gondolkodj el a fenti kérdésen, és írd össze a szavakat, amelyek eszedbe jutnak! Én is ezt fogom tenni a cikk végén, de előtte megosztok néhány gondolatot. A változókorról beszélni, még mindig tabunak számít, ha pedig egyáltalán szóba kerül, az kifejezetten negatív kontextusban történik, a nehézségeket hangsúlyozva, mintha ez az állapot valamiféle betegség lenne. Az általános orvoslás egy jelentős rétege mesterséges hormonok fogyasztására buzdít annak ellenére, hogy ennek veszélyeit ma már számtalan kutatás igazolja! A társadalom üzenete alapvetően negatív a változókorban lévő nők számára, akiknek többsége félelemmel tekint a változásra,  szégyenli az esetleges tüneteket, az egész folyamatot, az érést, az öregedést. Legfontosabb törekvésem, szemléletet formáljak, hogy bebizonyítsam, a változókorú nőnek nem csak szenvedés jut osztályrészül, hogy az érett nő nemcsak a családja, hanem az egész társadalom számára értékes! Nyugaton,