Ugrás a fő tartalomra

Lányok Királysága

Azt akarom, hogy mindenki megismerje azt a kultúrát, mely különbözik attól a patriarchális világtól, amelyben élünk, és azt akarom, hogy megkérdőjelezzék a jelen társadalmi berendezkedést!”
(Karolin Klüppel)

Északkelet-India Meghalaya tartományban található egy apró falu Mawlynnong, ahol egyáltalán nem a szokásos patriarchális rend uralkodik.
A társadalmi berendezkedés az ősi matrilineáris hagyományokat követi.

Karolin Klüppel berlini fotográfus a Lányok Királyságának nevezte Mawlynnong-ot. A saját szemével akarta látni ezt a „fordított” világot, és a tervezett kilenc hónapos ott tartózkodásából végül két év lett. Különböző khási családoknál szállt meg egy „hihetetlenül tiszta és nyugodt, békés faluban”.

Egy olyan közösséggel találkozott, ahol a legfiatalabb lányok öröklik, a vagyont, a tulajdont, - de ők gondoskodnak idős szüleik jólétéről is - ahol a férfiak költöznek a feleségeik lakhelyére, és a gyermekek az anyjuk nevét viselik.
Az anyajogúság eredetét mítoszaik, legendáik és eredettörténeteik őrzik.

Egy kislány születése mindig nagy ünnep, hiszen a lányok biztosítják a család folytonosságát így, ahol nem születik lánygyermek, ez nincs biztosítva, és az ilyen családokat szerencsétlennek vagy egyenesen kihaltnak tekintik.

A gyermekek gondozása, óvása az anya, illetve az anyai nagymama feladata.
Egyetlen nőt sem bélyegeznek meg a közösségben azért, mert újraházasodik, házasságon kívül szül gyereket vagy, mert úgy dönt, hogy egyáltalán nem vállal gyermeket.

A lányok tizenéves korukig a faluban tanulnak, bár néhányan 11-12 éves korukban már a fővárosba mennek továbbtanulni, majd főiskolára járnak, vagy visszatérnek a falujukba, hogy idős szüleiket gondozzák.

Azzal házasodnak, akivel szeretnének, de akkor sem bélyegzik meg őket, ha úgy döntenek, hogy egyedül maradnak. Ezek a szokások az "idők kezdete óta" megvannak a közösségben.

Karolin a lányokat nagyon erősnek, és magabiztosnak látta, akiknek adott esetben korán kell felelősséget vállalniuk, viszont szabadidejükben továbbra is gyermekek lehetnek, folyóba ugrálnak, futkároznak, visonganak, és jól összekoszolják magukat. :)

„A nők tisztelete nagyon erős a khasi kultúrában. Ha valaki tiszteletlen egy nővel, az a teljes társadalom megsértésének tekintendő. (…)
A khasik nem kötnek hagyományos házasságot, ha egy nő és egy férfi egymásba szeret, akkor elkezdik a közös életüket a nő házában, mert a férfinak igen ritkán van tulajdona – és ez jelenti a házasságot. Sokan áttértek a keresztény hitre, ezért manapság egyre többen döntenek úgy, hogy templomban kötnek házasságot, de a válás és az újra házasodás továbbra is teljes mértékben elfogadott. Shillongban sok fiatal nő dönt úgy, hogy egyedül él.
(Shillong Meghalaya tartomány fővárosa)

Bár a khasik matrilineáris társadalomban élnek, és a lányok élveznek bizonyos előnyöket, ettől függetlenül egyáltalán nem biztos, hogy elérhető számukra a megfelelő oktatás vagy az egyetemi továbbtanulás. A khasi családok - főleg a falvakban - nagyon szegények, és csak akkor mehet egy lány iskolába, ha erre jut pénz, viszont ha jut, akkor azt a lányra költik nem a fiúra.
A társadalmuk egyáltalán nem egyenrangú, a férfiak hátrányos helyzetben vannak, ami okozhat önértékelési zavarokat, drog - és alkohol problémákat.
Shillongban van egy nagyjából négyezer férfiből álló csoport, amely az egyenjogúságért küzd.

Ami igazán lenyűgözött – és amit Németországban nagyon hiányolok – hogy a khasik és a hinduk mennyire nagyon gondoskodnak a családjukról.
Úgy tűnik nagyon erősek az emberi kapcsolatok, ami a nagy szegénységből és a kormány korlátozott támogatásából is fakadhat. Ha nem segítik egymást, elvesznek.

Biztos vagyok benne, hogy a khasi kultúrában soha senki nem érzi magányosnak magát, mert az embereknek egyszerűen szükségük van egymásra.
Az én társadalmamban a magány érzése olyan valami, amitől nagyon sokan szenvednek.”
(Karolin Klüppel)

A cikkben szereplő fotók Karolin Klüppel munkái.

Források: ITT  ITT ÉS ITT

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Túl a fiatal éveken, a termékenységen – de akkor miről szól az élet?

Az a helyzet, hogy ebben a földi világban az emberi létezés különböző stációt éljük, és valamennyi stációnak megvan a szerepe, a nagyon fontos szerepe! Ennél fogva pedig valamennyi színtér – a fiatalkortól az egészen érett évekig - igen értékes része az emberi fejlődésnek! Mert nemcsak az a fontos, - főként nem az a fontos - hogy mennyire tudunk egy adott társadalmi illetve vállalati rendszert kiszolgálni! Az élet, az emberi létezés, ennél sokkal szerteágazóbb, sokkal mélyebb színtereken zajlik! És, ahogy haladunk életünk ösvényén, bizony eljutunk abba az életkorba, hogy ezt pontosan átlátjuk, és esetleg változtatni szeretnénk. Némi élethelyzetbeli - vagy élet közepi válság könnyen arra sarkall bennünket, hogy belekezdjünk az önállóságba. A magam részéről negyvenévesen, egyedülálló keresőként két kamaszgyerekkel ugrottam a semmibe. Szó szerint a semmibe . Annyira feszített belülről a szabadság, az önállóság utáni vágy, hogy úgy éreztem, ha nem lépek, beleroppanok. Félt

Az érett nő nyomában

  James Follett brit író fogalmazta meg, hogy a "nők olyanok, mint a jó bor: az idő csak tökéletesíti őket". Persze nem mindenkinek kell ezzel egyet érteni, de szerintem vitathatatlan, hogy ahogy az élet misztériumait megéli egy nő, kiteljesedik fiatalabb énjéhez képest.  Mégis a köztudatban a nő ritkán van jelen, ebben a tökéletes formában. Sajnos elég jól mutatja ezt az, hogy fényképeket keresve ehhez az íráshoz, mit találtam.  Nő illetve felnőtt nő szópárokra számtalan fotó jelent meg, amelyeken ránézésre 23 évesnél semmiképp sem idősebb lányok voltak megfelelő mennyiségű sminkkel öregítve, illetve a sokadik oldalon feltűnt egy agg hölgy, akit már nyugodtan nevezhetünk szép korúnak. A kettő közé eső kortartományban még tovább keresgélve egy magamban csak "idegnyugtató reklám"-nak nevezett sztereotip ábrázolás bukkant fel: az amerikai álmot megvalósító nő, akinek tökéletes rend van a konyhájában, miközben süt-főz az ő kis vagy nagy családjának. 

Mire gondolsz, ha meghallod a szót: "menopauza"?

Kérlek, hogy mielőtt végigolvasnád a cikket, gondolkodj el a fenti kérdésen, és írd össze a szavakat, amelyek eszedbe jutnak! Én is ezt fogom tenni a cikk végén, de előtte megosztok néhány gondolatot. A változókorról beszélni, még mindig tabunak számít, ha pedig egyáltalán szóba kerül, az kifejezetten negatív kontextusban történik, a nehézségeket hangsúlyozva, mintha ez az állapot valamiféle betegség lenne. Az általános orvoslás egy jelentős rétege mesterséges hormonok fogyasztására buzdít annak ellenére, hogy ennek veszélyeit ma már számtalan kutatás igazolja! A társadalom üzenete alapvetően negatív a változókorban lévő nők számára, akiknek többsége félelemmel tekint a változásra,  szégyenli az esetleges tüneteket, az egész folyamatot, az érést, az öregedést. Legfontosabb törekvésem, szemléletet formáljak, hogy bebizonyítsam, a változókorú nőnek nem csak szenvedés jut osztályrészül, hogy az érett nő nemcsak a családja, hanem az egész társadalom számára értékes! Nyugaton,